Divadlo v Dlouhé, Dlouhá 727/39, 110 00 Praha 1

Pokladna je otevřena ve všední dny od 12 do 19 hod. a dvě hodiny před začátkem představení, pokud se hraje o víkendu či ve svátek.

NOVINKY DO VAŠEHO E-MAILU

Zítřek se nekoná

Julien Green

1.45 h bez pauzy Hlavní sál vstupenky

Zítřek se nekoná

Překlad Kateřina Lukešová   Úprava Hana Burešová, Štěpán Otčenášek   Režie Hana Burešová   Dramaturgie Štěpán Otčenášek   Scéna Martin Černý   Kostýmy Kateřina Štefková   Hudba Ivan Acher   Projekce František Týmal

Přihodit se může cokoliv a kdykoliv, a proto je třeba dělat, jako že se nikdy nic nepřihodí.

Na reportáž Jiřího Svobody, uvedenou v hlavních Událostech České televize, se můžete podívat zde.

K inscenaci připravujeme od listopadu doprovodný program Za pět dvanáct!

Hra Juliena Greena zachycuje poslední chvíle jedné rodiny o Vánocích 1908, v předvečer katastrofálního zemětřesení v sicilské Messině.


Je obrazem přejedené společnosti, která sama sebe přežila, žije na dluh, postrádá víru a soucit k slabým, chvěje se v úzkostech a předtuchách, ale vytěsňuje je stejně jako svůj strach ze smrti i bytí. Tápe, chytá se banalit a klišé, senzačních drbů, odsouvá vše nepohodlné a obelhává se marnými i marnivými iluzemi… Přes tragické vyústění má hra mnoho žánrových poloh, od ironické salónní komedie čechovovského typu přes symbolistní drama, blížící se mystériu i hororu, je plná tajemství a otázek po smyslu lidského pachtění. Atmosférou i tématem může snad připomenout divákům Viscontiho film Gepard či Buňuelova Anděla zkázy nebo Trierovu Melancholii. Film a fotografie jako dobové technologické novinky jsou ostatně ve hře přímo zmiňovány a inspirovaly inscenátory i výtvarně.

Zítřek se nekoná je jediná hra Juliena Greena, která byla přeložena do češtiny, v našem divadle bude mít českou premiéru. Spadá do linie společensko-kritického a duchovního dramatu, kterým se dvojice Burešová - Otčenášek zabývá dlouhodobě a opakovaně (v Dlouhé např. Konec masopustu, Běsi, Polední úděl, Slečna Jairová).

Julien Green byl významný francouzský prozaik, esejista a dramatik, nositel řady literárních cen a od roku 1971 člen Francouzské akademie. Jeho literární dílo je neobyčejně rozsáhlé. V překladu byly u nás vydány jeho romány Mont-Cinere, Vzpoura Adrieny Mesuratové, Leviatan, Vzdušné zámky, Varuna, Moira (slovensky), Každý ve své noci a biografie Františka z Assisi Bratr František. Psal i povídky, knihy úvah a esejů a dramata. Nejslavnějším a nejčtenějším Greenovým dílem je ovšem jeho monumentální Deník, jehož osmnáct svazků psal a vydával od roku 1928 až do smrti, tedy celých sedmdesát let, a který ještě doplnil čtyřdílnou autobiografií. Z Deníku v češtině vyšly, bohužel, jen ukázky v časopisech Světová literatura, Souvislosti a Host.

Více o autorovi

 

V inscenaci účinkuje též několik studentů herectví z pražské DAMU:
Renáta Matějíčková, členka souboru MDP, kde účinkuje v inscenacích Posedlost, Smrt obchodního cestujícího, Politici, Vojna a mír či Digitální podzemí.
Berenika Anna Mikeschová, studentka 2. ročníku DAMU, účinkovala v Pidivadle v inscaneci Bez otce Sněhová královna, v projektu Praha balkónová ztvárnila Julii, dále se objevila v několika studentských filmech.
Tomáš Weisser, student posledního ročníku DAMU, v současné době účinkuje v MDP v inscenacích Politici, Hamlet, Digitální podzemí, ve Studiu Švandova divadla v inscenacích Nesnesitelně dlouhá objetí Proces, v divadle DISK hraje hlavní role v Přeletu nad kukaččím hnízdem Bouři a v bytovém divadle H2O se objevuje v inscenacích Láska a porozumění Stojím v řadě.
Daniel Toman, student 2. ročníku, v současné době účinkuje v divadle Viola v inscenaci Skorpios na obzoru a v bytovém divadle H2O v Donu Juanovi Iluzích.

Upozorňujeme diváky, že se při představení používají výrazné zvukové i světelné efekty. Též se v představení v souladu s autorským uměleckým záměrem kouří (cigareta na jevišti je dle vyjádření Ministerstva zdravotnictví rekvizitou). 

 

Instagram ikona   Příspěvky k inscenaci najdete na našem Instagramu pod hashtagem #zitreksenekona. 

fotografie v tiskové kvalitě

zobrazit více

Účinkují

Magdalena Zimová Signora Lucchesi
Jan Sklenář Marco
Samuel Toman Stefano
Eva Hacurová Lina (alternace)
Zuzana Stavná Lina (alternace)
Štěpánka Fingerhutová Celestina
Jan Vondráček Ottavio
Tomáš Turek Barbieri
Martin Matejka Tonio, zvaný Zio
Pavel Neškudla Adolfo
Miroslav Zavičár Fiordelmondo
Ondřej Rychlý Guido
Tomáš Weisser/Daniel Toman Pierino
Renáta Matějíčková/Berenika Anna  Mikeschová Susanna  
Miroslav Zavičár Kočí

Fotogalerie Recenze Ceny vstupenek Ohlasy

Aktuální počet repríz 22 Premiéra 23. 9. 2021 Sdílet

Mohlo by vás zajímat Konec rudého člověka The Last of the Soviets

Recenze

Aktuální předzvěst apokalypsy. Zítřek se nekoná je přesvědčivou inscenací
Jana Machalická, Lidové noviny 1. 10. 2021

Final countdown
Jana Soprová, Divadelní noviny, 7. 10. 2021

Zítřek se nekoná (a Divadlo v Dlouhé má výročí)
Terezie Pokorná, Revolver Revue 12. 11. 2021

Ceny vstupenek

Cena vstupenky do zóny I (1.-6. řada přízemí, 1. řada balkon): 350 Kč
Cena vstupenky do zóny II (7.-12. řada přízemí, 2. řada balkon): 280 Kč
Cena vstupenky do zóny III (13.-16. řada přízemí, 3.-4. řada balkon, ochoz): 190 Kč
Cena zlevněné vstupenky pro studenty a seniory: 190 Kč ve II. zóně a 140 Kč ve III. zóně
(počet zlevněných vstupenek je omezený a poskytují se pouze do zóny II a III)

Vstupenky pro ZTP a ZTP/P: 1 Kč na vyhrazená místa
(na balkoně je prostor pro 2 vozíčkáře a jejich doprovod, nosnost plošiny 230 kg)  

Ohlasy

i-divadlo.cz

Události České televize

„Inscenace především respektuje významové nuance textu i jeho stylovou a žánrovou neukotvenost, zvláštně mísící polohy ibsenovského, čechovského a symbolistního dramatu s prvky grotesky a absurdního divadla, a dokonce i hororu. Lze si dobře představit, že právě soubor v Dlouhé by výborně zvládl interpretaci založenou na jednoznačném posílení komiky a grotesknosti, která se tu nabízí a s největší pravděpodobností by dnes přinesla i velmi dobře stravitelnou zábavu. O to víc je možno ocenit, že režie Hany Burešové a dramatugie Štěpána Otčenáška volí mnohem těžší cestu, při všech rizicích ohledávající originální a nesnadnou, unikavou a nebrilantní, a tak někdy i iritující podstatu Greenovy hry.“ Bubínek Revolveru, Terezie Pokorná

„Zítřek se nekoná je jako předzvěst apokalypsy o to působivější, že se odehrává hlavně v rovině emocionální, žádná konkrétní fakta, která by opravňovala myslet si, že se chystá tragédie, se tu během děje nezjeví… Aby inscenace nabrala sílu zlé předtuchy, musí být i herecky naplněná. A to se v Dlouhé podařilo maximálně, jednotlivé výkony nepostrádají psychologickou přesvědčivost a hloubku a také se odrážejí v perfektní herecké souhře.“ Lidové noviny, Jana Machalická

„Styl inscenace se ovšem zakládá i na důmyslném prolamování žánrů, dušezpytné rozklady s ironickými akcenty skutečně upomínají na Čechova, ale Burešová neváhá jít až na kraj k vaudevillu a konverzačce a z druhé strany využít téměř hororové prvky.“ Lidové noviny, Jana Machalická

„Po formální stránce vsadila režie na retro styl prvních němých filmů. K tomu výrazně přispívají historizující líbivé kostýmy Kateřiny Štefkové, které přirozeně ladí s elegantním vybavením salónu ve scénografii Martina Černého. Každá jednotlivá scéna je po vzoru němých filmů uvozena titulkem / zvoláním, které většinou kopíruje první větu, která je ve scéně vyslovena. Vytváří se tak expresivní, lehce ponurá atmosféra, podpořená nervní hudbou Ivana Achera.“ Divadelní noviny, Jana Soprová

„K nesporným hodnotám inscenace patří herecké výkony, vynalézavě charakterizující jednotlivé svébytné postavy, avšak po celou dobu v rámci vyrovnané souhry celku, o který jde ve hře spíš než o individuality, jakkoli jedinečné a rozmanité (…) Magdalena Zimová excelentně využívá příležitosti obzvlášť vyniknout v celovečerním důsledném a jemném balancování na hranici stylizované expresivity a životní věrohodnosti. Jan Vondráček při obou představeních, která jsem viděla, potěšil tím, jak tentokrát dokázal vzdor všem pokušením držet na uzdě svůj sklon k živelnému bavičství.“ Bubínek Revolveru, Terezie Pokorná

„Úspěšná manželská dvojice Štěpán Otčenášek – Hana Burešová i tentokrát naplnila měrou vrchovatou očekávání divadelního publika vyhladovělého po pandemickém přerušení. Hru přeložila Kateřina Lukešová, zdařilou úpravu provedli dramaturg Otčenášek a režisérka Burešová. Vynikající myšlenkou bylo použít filmové dotáčky, které nás přesunují do éry němého filmu roku 1908.  Promítání stěžejních vět, které očekáváme, že později zazní, nad jeviště doplňuje styl inscenace.“ Jaromír Hampl, Cysnews.cz

„Tradičně precizní je Burešové práce s herci, kteří budují jednotlivé členy rozvětvené sicilské rodiny s drobnými karikaturními prvky (hlavně v gestice), ale zároveň s viditelným psychologickým ponorem do duše postav. Výborný je především Jan Sklenář v roli trochu záhadného doktora Marca, který svou návštěvou převrátí strnulý život v domě signory Lucchesi vzhůru nohama. Sklenář střídá sebestřednost s cituplností a šarmem, do hereckého souboru Divadla v Dlouhé perfektně zapadl. Zdatnou spoluhráčkou je mu Eva Hacurová jako psychicky se hroutící Lina. Velice zajímaví jsou ale i ostatní - přesnou studii omezeného maloměšťáka předvádí Jan Vondráček v úloze Ottavia, vybičované emoce se na scénu dostávají díky zamilované Celestině v podání Štěpánky Fingerhutové a zdání morálky a normálnosti se zoufale snaží v domě udržet signora Lucchesi, kterou hraje Magdalena Zimová. Nezkaženost v tomto podivném světě zastupuje hluchoněmý Stefano (Samuel Toman), který instinktivně vycítí blízící se zkázu a podobně jako zvířata se snaží opustit dům odsouzený k zániku.“ Lukáš Dubský, redakce i-divadlo.cz