Divadlo v Dlouhé, Dlouhá 727/39, 110 00 Praha 1

Pokladna je otevřena ve všední dny od 12 do 19 h a 2 hodiny před začátkem představení, pokud se hraje o víkendu či ve svátek. 

NOVINKY DO VAŠEHO E-MAILU

Vytržení panny z Barby

Gertruda von le Fort, Lucie Trmíková

1.15 h bez pauzy Forbína - nečíslováno

Vytržení panny z Barby

Překlad Vobrubová-Koutecká Jaroslava   Režie Jan Nebeský   Scéna Jan Nebeský, Jana Preková   Kostýmy Jana Preková   Světelný design Jana Preková   Hudba Martin Dohnal   Dramaturgie Štěpán Otčenášek

Čím hlučnější je dnešní svět, tím mlčenlivější se zdá Bůh.

Čtvrté hostování Jana Nebeského a Lucie Trmíkové v Divadle v Dlouhé. Koprodukce se spolkem JEDL.
Videoreportáže ze zkoušení a rozhovory s Lucií Trmíkovou a se scénografkou Janou Prekovou najdete na našem YouTube.

Komorní příběh souboje dvou velkých žen, křehké řeholní sestry a silné matky představené kláštera, ve kterém se ukáže, že síla může být slabostí a křehkost silou.


Na začátku 16. století, v době vzrůstajícího odporu proti církvi a šlechtě, působí vidění panny z Barby o opuštěnosti světa Bohem, kterou přemůže jen opuštěnost samotného Boha, jako výkřiky hysterky, která neumí stát pevnýma nohama na zemi. Jak působí její volání na nás, lidi putující tekutou dobou 21. století?

Čtvrté hostování Jana Nebeského a Lucie Trmíkové v Divadle v Dlouhé. Po Ibsenových hrách Divoká kachna, Eyolfek a Heda Gablerová tentokrát připravují autorskou adaptaci novely Gertrudy von le Fort Vytržení panny z Barby. Jejich společná práce ve spolku JEDL se v poslední době dočkala významných ocenění: JEDL získal cenu festivalu Next wave v kategorii projekt roku za trilogii Médeia - Pustina - Soukromé rozhovory. Lucie Trmíková za postavu Anny v inscenaci Soukromé rozhovory získala Cenu Thálie a Cenu Divadelních novin. Za roli Médei ve stejnojmenné inscenaci jí patřila nominace na Cenu Thálie v oboru alternativní divadlo. Jan Nebeský získal Cenu Ministerstva kultury za přínos v oblasti divadla a též Cenu Divadelních novin v oboru alternativního divadla za inscenaci Pustina.

Fotografie v tiskové kvalitě

 

Instagram ikona   Příspěvky k inscenaci najdete na našem Instagramu pod hashtagem #vytrzenipannyzbarby.

zobrazit více

Účinkují

Marie Poulová Panna z Barby
Lucie Trmíková Matka představená
Marie Turková Pettinghoferka
Štěpánka Fingerhutová Sestra Jana
Miroslav Zavičár Probošt
Filip Kaňkovský Kazatel

Fotogalerie Videogalerie Recenze Ceny vstupenek Ohlasy

Aktuální počet repríz 16 Premiéra 23. 6. 2021 Derniéra 20. 1. 2023 Vhodné Od 16 let Sdílet

Recenze

Pane, odpusť jim, neboť nevědí, co činí
Petra Zachatá, Divadelní noviny

Vytržení na divadle
Terezie Pokorná, Revolver revue

Syrový výtvarný koncept Jana Nebeského
Jana Machalická, Lidové noviny

Domnělou čistotu zatuchlého kláštera potřísní probodené srdce
Tomáš Šťástka, idnes.cz

Ceny vstupenek

Jednotné vstupné 350 Kč, sleva student/senior 260 Kč, předplatné I. zóna

Sál je nečíslovaný

Ohlasy

"Výrazně výtvarné pojetí zvolil režisér Jan Nebeský pro svou inscenaci Vytržení panny z Barby, kterou Spolek Jedl uvádí v Divadle v Dlouhé. Ve spolupráci se scénografkou Janou Prekovou vznikl tvar, který má parametry výtvarného konceptu, je dynamický a překvapivě se vyvíjí, jako by divák sledoval výtvarné dílo proměňující se v čase a oživované výtečnými hereckými výkony." Jana Machalická, Lidové noviny

"Inscenace subtilní, nesnadná, vrstevnatá a dnes pro většinu i neobvyklá témata rozkrývá nejen nepovrchně a nezjednodušeně, ale také živě, není ani zapouzdřeně intelektuálská, ani nečaruje se svévolnými mlhovinami, jež by významy pouze předstíraly, dokonce si v drobných okamžicích dovoluje i přesvědčivý jemný humor, který bychom tu nepředpokládali." Terezie Pokorná, Revolver Revue

"Nebeský s Trmíkovou inscenovali povídku citlivě, bez patosu a rigorózního „pánbíčkářství“. Zejména v první půli se jim daří v situacích objevovat i jemný humor, třeba když jeptišky při disputaci o sakrálních tématech krouhají zeleninu jako někde v závodní jídelně." Petra Zachatá, Divadelní noviny

"Je vůbec možné odpustit svým viníkům? Ústřední téma inscenace s křesťanstvím sice úzce souvisí, ale zároveň je přesahuje; koneckonců jde o problém obecně lidský, nadčasový. Schopnost odpouštět je pojednána jako veliká ctnost, na niž dosáhnou jen lidé pokorní a tolerantní, schopní takříkajíc vyjít ze sebe. Či nad sebe – tedy se povznést, v tom nejpůvodnějším smyslu slova." Petra Zachatá, Divadelní noviny