Mistr a Markétka
Michail Bulgakov
Nikdy se nepouštějte do řeči s neznámými lidmi!
Román Mistr a Markétka je jedním z nejtajemnějších děl světové literatury, plný hádanek, symbolů a náznaků.
Ocitáme se ve společnosti, která chce stvořit lepšího člověka i lepší svět, místo toho ale stvoří svět plný strachu, jenž se dá zneužít jako zbraň proti všemu, co se vymyká průměru. Ideální místo pro příchod pána temnoty Wolanda s jeho svitou. Tak začíná boj o duši člověka, Mistrův zápas o svobodu slova a velký příběh lásky. To vše v balení absurdních událostí a ďábelsky nevázané legrace. Velikonoční čas propojí moskevský gala ples u Satana s osudem Ješuy Ha-Nocriho a jeho skrytého přítele, pátého prokurátora Judeje, Piláta Pontského. A ďábel se stane překvapivě silou, která pácháním zla vykoná dobro.
Příspěvky k inscenaci najdete na našem Instagramu pod hashtagem #mistramarketka.
Uvádíme s anglickými titulky, které jsou viditelné z balkonu.
Upozorňujeme diváky, že se při představení používají výrazné zvukové i světelné efekty. V představení se v souladu s autorským uměleckým záměrem kouří (cigareta na jevišti je dle vyjádření Ministerstva zdravotnictví rekvizitou).
Překlad | Alena Morávková |
Scénář a režie | SKUTR . |
Scéna | Jakub Kopecký |
Kostýmy | Simona Rybáková |
Hudba | Petr Kaláb |
Aranžmá kabaretní písně a píseň ke stepu | Jan Vondráček |
Pohybová spolupráce | Jan Kodet |
Eva Hacurová | Vypravěč / Frída (alternace) |
Zuzana Stavná | Vypravěč / Frída (alternace) |
Ondřej Rychlý | Mistr / Ješua Ha-Nocri |
Marie Poulová | Markétka |
Jan Vondráček | Woland / velitel tajné služby Afranius |
Miroslav Zavičár | Korovjev / Marek zvaný Krysobijec |
Magdalena Zimová | Kocour Kňour / Marek zvaný Krysobijec |
Klára Oltová | Hela / Marek zvaný Krysobijec |
Pavel Neškudla | Básník Ivan Bezprizorný |
Tomáš Turek | Michail Alexandrovič Berlioz (předseda MASOLITu) / Pilát Pontský |
Marie Turková | Anuška „morová rána“ |
Kristýna Jedličková | Nataša (služebná Markétky) |
Jan Sklenář | Prof. Stravinský / předseda Synedrionu velekněz Josef Kaifáš |
Marie Turková | Zdravotní sestra Praskovja Fjodorovna |
Martin Matejka | Konferenciér Žorž Bengálský, později Čuník |
„Z herců samozřejmě zaujme Jan Vondráček v úloze Wolanda, muzikálnost a pohyblivost jeho suity (Miroslav Zavičár, Magdalena Zimová, Klára Sedláčková-Oltová), ale i postava Vypravěče v podání Evy Hacurové. Mezi Mistrem (Ondřej Rychlý) a Markétkou (Marie Poulová) pak panuje zvláštní, melancholické napětí, která dává náboj finálním momentům. Je to ale souhra celého ansámblu, na čemž mohou režiséři Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský stavět své snové představy.“ Tomáš Šťástka, idnes.cz
„Celková lehkost a sympatická hravost jsou vůbec největším plusem tříapůlhodinového kusu. To, za čím musely být měsíce příprav, škrtů a probírání se mnohovrstevnatým Bulgakovovým dílem, totiž na pódiu plyne tak nějak samo.“ Tomáš Šťástka, idnes.cz
„,Apokryf´ obsahuje řadu překvapivých interpretačních momentů, hovoří se v něm i o chystaném atentátu na Jidáše. Sblížení Mistra s Markétkou přejímá nepokrytě faustovské téma a Markétka se v podání Marie Poulové stává nejzajímavější a také nejniternější postavou skutrovské variace na Bulgakova.“ Jan Kerbr, lidovky.cz
„Myšlenkové bohatství předlohy, těžko charakterizovatelné jednou větou, se v divadelní adaptaci plně projevit nemůže (což se týká i jiných pokusů o převedení románu na jeviště). Inscenaci Skutrů lze sice vytknout kompoziční nevyrovnanost, hýří však efektní obrazivostí a přes řadu vysloveně zábavných momentů dokáže existenciálně znepokojit.“ Jan Kerbr, lidovky.cz
„Umělecká dvojice SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský) v inscenaci Divadla v Dlouhé opustila zavedenou interpretaci románu, spočívající ve výsměchu socialistickému státu, kde všichni mají být šťastni, ale ve skutečnosti se všichni navzájem nenávidí. Vytáhli z příběhu linii Mistrova rukopisu, smyslu života v tvorbě a jeho ztrátu, když je dílu znemožněna publikace. To je, jak je celkem známo a jak to zdůrazňují i v programu, také Bulgakovův autobiografický motiv. Opřeli svůj výklad o love story a – což je zajímavější – o prozření jednoho pitomého literárního vyžírky Ivana Bezprizorného po setkání se skutečným uměním na život a na smrt.“ Alena Zemančíková, Divadelní noviny
„SKUTR nápaditě realizovanými střihy (s pomocí kostýmů Simony Rybákové, zacházející s nemocniční dekou jako s antickým pláštěm nebo přepásaným vojenským kabátem) ztotožnili postavu Mistra s postavou Ješuy Ha-Nocriho a Ivana Bezprizorného s Matoušem Lévim. (U dalších postav, s možnou výjimkou Berlioze a Piláta, jde jen o zdvojení rolí.) Tím ovšem dostali do popředí postavu Ukřižovaného – namísto Bulgakovova Piláta, špatného vládce rozvrácené země, které nerozumí a nenávidí ji.“ Alena Zemančíková, Divadelní noviny
„Ivan Bezprizorný jako jediný prodělá vývoj k prozření. V podání Pavla Neškudly se z pitomého poskoka vzdělaného, cynického Berlioze stává v blázinci Mistrovým učedníkem – jeho řeč, na začátku štěkavá a nezřetelně artikulovaná, nabývá postupně smyslu a snad to bude právě on, kdo napíše román o Mistrovi a Markétce.“ Alena zemančíková, Divadelní noviny
„Krásně přízračné a snové. Série obrazů a scén co si vás získají a strhnou. Zároveň nemám pocit, že by to nějak poškozovalo dějovou linii, spíše naopak. I přes delší stopáž jsem se nenudil ani na chvíli, inscenace mě upoutala dosti rychle a až do konce nepustila. Chválím určitě též povedené kostýmy, scénu i hudební složku. Vše to do sebe dobře zapadá. Po herecké stránce opravdu skvělá souhra všech zúčastněných. Přesto mile rád vyzdvihnu hlavně vynikajícího J. Vondráčka a z ostatních pak ještě E. Hacurovou, P. Neškudlu, M. Poulovou a M. Zimovou. Za mě veskrze vydařený počin, jenž milerád všem doporučuji.“ Jan Pařízek, i-divadlo.cz
Nad Moskvou na koštěti. V Dlouhé si k výročí nadělili snový večer
Tomáš Šťástka, idnes.cz 19. listopadu 2021
Není snadné hrát si s čertem. Inscenace Skutrů hýří efektní obrazivostí
Jan Kerbr, lidovky.cz 27. listopadu 2021
Pilát v oslabení
Alena Zemančíková, divadelni-noviny.cz 28. listopadu 2021
Někdy zaklepe milosrdenství i na srdce ďábla
Lukáš Dubský, i-divadlo.cz 6. 10. 2022
Michail Bulgakov
Nikdy se nepouštějte do řeči s neznámými lidmi!