Romeo, Julie a tma Romeo, Julie a tma
Jan Otčenášek

Romeo, Julie a tma

1.30 h bez pauzy velký sál Od 15 let premiéra 2. 2. 2019 derniéra 2. 3. 2025


Představte si - sedíte za soumraku na lavičce v parku, v kapse lístek do kina, máte za sebou úspěšně maturitní písemku, kolem vás chodí líbající se páry a vám je docela příjemně, kdyby ovšem nebyla ta pitomá válka… Ale ta určitě brzo skončí, vy za chvíli budete dospělý a nastane ten pravý život! Zapálíte si cigaretu a vidíte, že vedle vás sedí nějaká holka, ošklivá není, jen se tak divně krčí a fňuká. Asi nešťastně zamilovaná!… Ideální příležitost vyzkoušet si, jak to umíte s děvčaty - no tak, slečno, je krásný májový večer a vy tady takhle… Proč je tak vyděšená a tiskne k tělu ten kufřík, ujel jí snad vlak? No, do Terezína. Cože??!! Ano, nenastoupila do transportu a teď neví, kam jít. Není z Prahy, nikoho tu nezná, nemá, kdo by jí pomohl… a podle těch nových zákonů snad nesmí být ani v parku. Stmívá se, vycházejí hvězdy a přímo do očí vám svítí ta na dívčině hrudi. Vy máte svůj úkryt, své místečko a nejste žádná sketa. Tak ji vezmete pod křídlo, ráno se uvidí, co bude dál. A druhý den ráno zabijí Heydricha a nastane ten pravý život!…

Více se můžete dozvědět v Krátkých hovorech z Dlouhé, kde o inscenaci mluví režisérka Hana Burešová, dramaturg Štěpán Otčenášek, scénograf David Marek a představitel Pavla Pavel Neškudla. Audioverzi poslouchejte zde nebo v aplikacích  Spotify / iTunes / PodBean, videoverzi si můžete pustit na našem YouTube kanále.

Pracovní listy k inscenaci

Fotografie v tiskové kvalitě

Tisková zpráva k premiéře

Instagram ikona   Příspěvky k inscenaci najdete na našem Instagramu pod hashtagem #romeojulieatma.


Upozorňujeme diváky, že se při představení používají výrazné světelné i zvukové efekty včetně střelby.

Tvůrci

Dramatizace Hana Burešová, Štěpán Otčenášek
Režie Hana Burešová
Dramaturgie Štěpán Otčenášek
Scéna David Marek
Kostýmy Hana Fischerová
Hudba Ivan Acher
Pohybová spolupráce Martin Pacek
Světelný design Filip Wiesner

Účinkují

Marie Poulová Ester
Pavel Neškudla Pavel
Miroslav Hanuš Rejsek; Chór (alternace)
Jan Vondráček Rejsek; Chór (alternace)
Tomáš Turek Otec; Chór
Marie Turková Matka; Chór
Martin Matejka Čepek; Chór
Jan Meduna Vojta; Chór
Eva Hacurová Alena; Chór (alternace)
Štěpánka Fingerhutová Alena; Chór (alternace)
Michaela Doležalová Sousedka; Chór
Čeněk Koliáš Soused; Chór

"Výkony všech hodnotíme jako vynikající. Hudba byla k danému příběhu velmi autentická. Scéna, její provedení, práce se světly, s různými prostory nám doslova vyrazily dech. Nešlo se neponořit do příběhu nešťastné lásky z roku 1942. Jedná se o krásnou inscenaci. Toto divadelní představení se nám skutečně moc líbilo (někteří dokonce tvrdili, že se jim líbilo více než samotný text novely), režisérka Hana Burešová a Štěpán Otčenášek (syn spisovatele J. Otčenáška) opravdu velmi citlivě, uvěřitelně a jemně zinscenovali jednu ze zásadních novel tzv. literatury s tematikou holocaustu. Každému bychom toto divadelní představení vřele doporučili, a to i včetně doprovodného programu." Gymnázium Česká, kvinta

"Pavel Neškudla a Marie Poulová si se svými rolemi poradili bravurně. Podařilo se jim do postav vnést jak onu mladistvou lehkovážnost a úsměvné rozpaky první velké lásky, tak úzkostný protipól, kdy se Pavel obává možných následků a Ester – ach bože, Ester… Komu při závěrečné scéně nebylo do pláče, nebo se mu aspoň nesvíralo srdce, musí být z kamene." Soňa Hanušová, kulturio.cz

"Důvěru Burešová s Otčenáškem vložili do síly příběhu a energii pak celý tvůrčí tým napřel do pokud možno věrohodného, esteticky čistého a intenzivně působícího ztvárnění; do vyprávění, které ve zkušeně dávkovaném temporytmu odsýpá (hraje se zhruba devadesát minut bez pauzy), aniž by tlačilo na expresi. Inscenace dokáže evokovat niternost ústředního vztahu Pavla a Ester i hrůzu doby, v níž se to vše odehrává." Josef Chuchma, ArtZóna

"Zajímavým režijním nápadem je utvořit z vedlejších postav jakousi obdobu antického chóru, přítomnost tohoto voicebandu na jevišti dává hře další rozměr. Ač předloha nese silná témata, v rukou méně zkušeného inscenačního týmu by se mohla proměnit v pouhou červenou knihovnu z protektorátních dob. Burešová s Otčenáškem ale dokázali vytvořit vrstevnaté dílo, které je nabité emocemi. Celý příběh je převyprávěn zcela bez patosu, přesto dojemně." Lukáš Dubský, i-divadlo.cz

Láska za časů heydrichiády
Lukáš Dubský, i-divadlo.cz

Romeo, Julie a tma: úsměv i slzy v Divadle v Dlouhé
Soňa Hanušová, kulturio.cz

Čistá práce. Romeo, Julie a tma v Divadle v Dlouhé
Josef Chuchma, Artzóna

Romeo a Julie ze zlého času s hvězdou
Jiří P. Kříž

Romeo, Julie a tma v Dlouhé: Přesvědčiví mladí milenci, jinak klasicky pojaté divadlo
Ester Žantovská, Aktuálně.cz

Milenci, tma a chlad
Jana Machalická, Lidové noviny 12. 2. 2019

Dvakrát na téma národních traumat. Heydrichiáda v Dlouhé i osmašedesátý ve Stavovském
Saša Hrbotický, Deník N

V Dlouhé hrají o lásce a tmě (pro)
Jan Kolář, Divadelní noviny

Bez srdce (proti)
Vladimír Hulec, Divadelní noviny

Mohlo by se vám líbit

Mistr a Markétka
vhodné k maturitě
English surtitles
Michail Bulgakov

Mistr a Markétka

Nikdy se nepouštějte do řeči s neznámými lidmi!

Vhodné od 14 let
Pravomil
doprovodný program
Petr Stančík

Pravomil

Režie Tomáš Dianiška

Adaptace románu nositele ceny Magnesia Litera inspirovaného skutečným osudem hrdiny, který ovlivnil události a životy celých generací. Román Petra Stančíka vydává nakladatelství Druhé město.

Vhodné od 13 let