

Oblomov
Citlivý a až dětsky upřímný Oblomov odmítá přijmout pravidla uspěchaného světa, založeného na sobectví a přetvářce, a nechce s ním ani zápasit. Svou vědomou nečinností klade horečné lidské aktivitě znepokojivé otázky po jejím smyslu.
Titulní postava Gončarovova románu dala jméno vlastnosti nebo stavu člověka neschopného činu, utíkajícího se do snu. Pojem „oblomovština“ je dnes známý na celém světě a Oblomov se stal hrdinou z galerie nejslavnějších literárních postav, jakými jsou Hamlet, Don Quijote, Don Juan či Švejk.
Michal Isteník (nar. 1983, abs. JAMU 2008) je členem hereckého souboru Městského divadla Brno, kde k jeho stěžejním rolím patří či patřil např. D´Artagnan* (Tři mušketýři), Andrej (Tři sestry), Šprýmař* (Síla zvyku), Mucha (Muchova epopej), Dante (Měsíční kámen), Blázen* (Mojžíš), Ludvík Grübel* (Všemocný pan Krot), Lancelot Gobbo (Benátský kupec), Čičikov* (Mrtvé duše). Kromě toho je Michal Isteník výraznou postavou brněnského divadla Buranteatr, a to jako herec, autor i režisér (v inscenacích Pan Polštář, Skleněný zvěřinec a Misantrop jste ho mohli vidět i na jevišti Divadla v Dlouhé v rámci Festivalu 13+).
Michal Isteník získal Cenu Alfréda Radoka 2011 v kategorii talent roku a Cenu Thálie 2014 za roli Čičikova v inscenaci Mrtvé duše.
*v režii Hany Burešové
S Michalem Isteníkem se můžete blíže seznámit v krátkém rozhovoru k Oblomovovi či v profilovém rozhovoru, který vyšel v ročence Městského divadla Brno.
Rozhovor Hany Burešové s Josefem Mlejnkem nejen o Oblomovovi vyšel v časopise Kontexty.
Tvůrci
Dramatizace | Hana Burešová, Štěpán Otčenášek, (s použitím překladu Libora Dvořáka) |
Režie | Hana Burešová |
Dramaturgie | Štěpán Otčenášek |
Scéna | Martin Černý |
Kostýmy | Kateřina Štefková |
Hudba | Jan Vondráček |
Světelný design | Filip Wiesner |
Účinkují
Michal Isteník | Oblomov |
Tomáš Turek | Zachar |
Jan Meduna | Štolc |
Jan Vondráček | Taranťjev |
Veronika Lazorčáková | Olga |
Eva Hacurová | Agafja |
"Promyšlená dramatizace tandemu Burešová-Otčenášek nezplošťuje takřka žádnou z klíčových postav, naopak je zachycuje v jejich přitažlivé rozporuplnosti. Režisérka citlivě pracuje s výsostnou divadelní stylizací, inscenace se vyznačuje pečlivým vedením herců, ale také delikátním využitím scény Martina Černého, která ve vkusné zkratce (vysoká neprůhledná okna se závěsy, pohovka, klavír) znázorňuje interiér Oblomovova bytu i další prostředí." Saša Hrbotický, aktuálně.cz
"Postava Oblomova přerůstá v symbol ochromujícího, sebezáhubného tápání i tichého vzdoru vůči honbě za společenskou prestiží a „vzrušujícími zážitky“." Saša Hrbotický, aktuálně.cz
"A právě v tom je inscenace nejsoučasnější – jedinec, který nemá dostatečně vysoké sebevědomí a schází mu dravost, obtížně přežívá v překotně se měnícím světě, kde je vše podřízeno výsledkům." Lukáš Dubský, i-divadlo.cz
"Inscenace režisérky Hany Burešové nabízí přečtení Gončarovova románu bez předem vnucovaného stanoviska, ale naopak se snahou o pochopení podstaty oblomovštiny. Ve své solidní propracovanosti, vyváženém temporytmu a opřena o herecké výkony, především velké Isteníkovo sólo, nenudí a nutí diváka k osobní konfrontaci s Oblomovy." Radmila Hrdinová, Divadelní noviny
OHLASY DIVÁKŮ
"Moc děkuji za takový mistrovský kousek obsahující čirou esenci divadla a nádherné prolnutí všech divadelních složek. Scénografie s okny reflektující změnu počasí i ročních období, hra s prostorem, kostýmy i herecké výkony Veroniky Lazorčákové i Michala Isteníky byly opravdu dechberoucí a k tomu podmanivá hudba podtrhující herecké výkony i dramatičnost daných okamžiků. Hotový koncert blaženosti a divadelní harmonie."
O muži, který byl příliš pohodlný
Martina Oplatková, Naše rodina
Oblomov se ani po půldruhém století nežene za hmatatelnými úspěchy
Jan Císař, Hospodářské noviny
Poletujete sem a tam jako mouchy. Jaký to má smysl? V Dlouhé našli klíč k ruské klasice
Saša Hrbotický, aktuálně.cz
Bezpečný malý svět
Radmila Hrdinová, Divadelní noviny
Kanape jako obrana
Jindřich Göth, Instinkt
Oblomov a nacista Max
Richard Erml, Reflex
S Oblomovem jak žít, a proč vůbec žít
Jiří P. Kříž
Lukáš Dubský, i-divadlo.cz
Něžný, kulaťoučký Oblomov se v Dlouhé kultivovaně povaluje na kanapi
Jana Soprová, Český rozhlas (Vltava – Mozaika)
Oblomove, vstaneš teď, nebo nikdy?
Barbora Švarcová, Generace21.cz
Ilja Iljič je jen trochu naším současníkem
Josef Chuchma, Lidové noviny
Oblomov? Teď, anebo nikdy!
Dana Benešová-Trčková, čt24
Oblomov se ve svém pokoji rozplácl jako hrouda těsta
Tomáš Šťástka, idnes.cz