Divadlo v Dlouhé, Dlouhá 727/39, 110 00 Praha 1
Divadlo v Dlouhé, Dlouhá 727/39, 110 00 Praha 1
Pokladna je otevřena ve všední dny od 12 do 19 h a 2 hodiny před začátkem představení, pokud se hraje o víkendu či ve svátek.
S Oblomovem jak žít, a proč vůbec žít
Jiří P. Kříž
Troufnout si na Gončarovova Oblomova po Miroslavu Krobotovi v Dejvickém divadle (2000) s Ivanem Trojanem v titulní roli, s Lenkou Krobotovou nebo Marthou Issovou jako Olgou a Janou Holcovou či Taťánou Vilhelmovou coby Agafjou je skoro troufalé. Hana Burešová se Štěpánem Otčenáškem se toho hříchu dopustili v Divadle v Dlouhé (2016).
A aby Oblomovů v Praze bylo dost, o to se zaslouží Divadlo Na zábradlí. Na červen v režii Jana Friče připravuje titul O jako Oblomov - s Jiřím Vyorálkem, Magdalénou Sidonovou, Natálií Drabiščákovou, Petrem Čtvrtníčkem...
Víc se modlit
Jeden z nejlepších dramaturgů Otčenášek a neunavitelná hvězda režie Burešová autorův obraz úpadku ruské statkářsko-aristokraticko-úřednické společnosti poloviny 19. století - román navíc vyšel krátce před reformami - zobecnili. Nejznámější literární archetyp prokrastinační mrtvolnosti nenápadně, ale významově výmluvně přiblížili nehybnosti našich dnů.
Popřeli jednostranný výklad Oblomova jako zbytečného člověka a přiklonili se k interpretaci, jak si ji pamatujeme z filmu Nikity Michalkova (1979) s jedinečným Olegem Tabakovem v roli nešťastně spokojeného statkáře.
Scéna klíčová: Jak žít, a proč vůbec žít, ptá se ten zasněný, bytostně mírný a líný člověk na místě Hamletova „být nebo nebýt“. Jen místo lebky šaška Yorika drží v ruce botu, kterou si ani neumí obout. Spát, odpočívat, nemyslet, všechno odkládat na zítřek, proboha nic neměnit a jen toužit, snít a žvanit o neuskutečnitelném, neboť pracném.
Nakonec Oblomov ke štěstí dojde. Sice ne po boku činorodé Olgy, která ho marně probouzí k žití, ale jako definitivně umřelý s Agafjou, puťkou a hospodyňkou zastupující jeho matku a šťastné dětství v Oblomovce. Ve jménu otupění: „Je třeba víc se modlit a na nic nemyslet.“
Orchestr Oblomov
Oblomov v Dlouhé je vypravováním závratným. S velkým herectvím navíc vyšli Praze vstříc Michal Isteník, který za Čičikova v Burešové Mrtvých duší v Brně dobyl loni Thálii, a Veronika Lazorčáková z Ostravy. Ta v roli Olgy rozehrává polohy okouzlení, lásky, zklamání, marnosti - a nové naděje po boku stejně jako ona aktivního Štolce - Jana Meduny.
Herecký koncert těch dvou na znamenitě šlapající orchestr povyšují Tomáš Turek v roli sluhy Zachara, ještě většího Oblomova než jakým je jeho pán, Jan Vondráček coby xenofobní a hloupě povýšenecká měšťácká nula Tarantěv, i Eva Hacurová - submisivní vdova Agafja.
Oblomov v Dlouhé je nový, a ještě lepší než Krobotův. Obstojí v konkurenci ten Na zábradlí?
Divadlo v Dlouhé Praha - Ivan Alexandrovič Gončarov: Oblomov. Dramatizace Hana Burešová, Štěpán Otčenášek (s použitím překladu Libora Dvořáka). Režie H. Burešová, dramaturgie Š. Otčenášek, scéna Martin Černý, kostýmy Kateřina Štefková, hudba Jan Vondráček (s použitím úryvků z Normy Vincenza Belliniho, světelný design Filip Wiesner. Česká premiéra 16. března, psáno z reprízy 4. dubna 2016.
Hodnocení 100%
Michal Isteník jako Oblomov, v pozadí Jan Vondráček, Jan Meduna, Tomáš Turek a Eva Hacurová
Jan Vondráček, Michal Isteník
Michal Isteník, Tomáš Turek
Michal Isteník, Jan Meduna
Veronika Lazorčáková, Michal Isteník
Veronika Lazorčáková, Michal Isteník
Michal Isteník, Veronika Lazorčáková
Tomáš Turek, Michal Isteník, Jan Vondráček
Michal Isteník, Veronika Lazorčáková
Jan Meduna, Jan Vondráček, Michal Isteník, Eva Hacurová, Tomáš Turek
Michal Isteník, Veronika Lazorčáková
Eva Hacurová, Michal Isteník
Tomáš Turek, Michal Isteník, Eva Hacurová