

Élektra
Eva Hacurová jako Élektra vyhrála kategorii Nejlepší ženský herecký výkon roku ve velké výroční anketě i-divadla.
Hana Burešová byla za režii Élektry v užší nominaci na Cenu Divadelních novin.
3D záznam inscenace můžete vidět v rámci projektu Brejlando
Élektra byla dcerou bájného vojevůdce Řeků v trójské válce, Agamemnóna. Její příběh, završující spletitou a krvavou historii rodu Átreovců, inspiroval vznik řady uměleckých děl od antiky až do současnosti.
Sofoklovo drama se odehrává v Mykénách sedm let po Agamemnónově hrůzné vraždě, kterou spáchala jeho manželka Klytaiméstra se svým milencem Aigisthem. Élektra nepřestává lkát po zemřelém otci, je však osamělá ve svém žalu i odporu proti vrahům a uchvatitelům trůnu, kteří ji ponižují a utlačují. Na rozdíl od sestry Chrysothemis, která ji nabádá, aby přijala svůj úděl a podrobila se mocným, není Élektra schopná kompromisu či přetvářky a stahuje se raději do izolace; touží jen po návratu bratra Oresta, který by pomstil otce a vrátil jí i Mykénám svobodu a důstojnost. Pro Klytaiméstru je dceřin odpor a synův návrat z vyhnanství noční můrou, a proto uvítá jako osvobození náhlou zvěst o synově smrti i následné zoufalství Élektry. Nikdo však netuší, že jde o lest - Orestés se tajně vrátil do Mykén, aby podle pokynu božské věštby pomstu uskutečnil. Dá se Élektře poznat a s její pomocí zabije matku i Aigistha.
Lidské vášně a city se po staletí nemění, určité činy však v různých dobách získávají tu kladné, tu záporné znaménko. S posunem nábožensko-etických hodnot za dva a půl tisíce let od svého vzniku Sofoklovo drama provokuje stále palčivými otázkami, zda je možné násilím ukončit násilí a nastolit spravedlivý řád, zda pomsta, byť sebevíc oprávněná, může vskutku přinést očistu a omluvit i matkovraždu.
Příspěvky k inscenaci najdete na našem Instagramu pod hashtagem #elektravdlouhe.
Tvůrci
Překlad | Hana Burešová za filologické spolupráce Aleny Sarkissian |
Úprava | Štěpán Otčenášek |
Režie | Hana Burešová |
Dramaturgie | Štěpán Otčenášek |
Scéna | Martin Černý |
Kostýmy | Hana Fischerová |
Hudba | Aleš Březina |
Zvukový design | Pavel Ridoško |
Světelný design | Filip Wiesner |
Účinkují
Eva Hacurová | Élektra |
Pavel Neškudla | Orestés |
Marie Poulová | Chrysothemis |
Petra Špalková | Klytaiméstra |
Jan Vondráček | Vychovatel |
Jan Sklenář | Aigisthos |
Jan Meduna | Aigisthos |
Klára Oltová | Chór |
Marie Turková | Chór |
Magdalena Zimová | Chór |
"Je to v kontextu dnešního českého divadla inscenace mimořádná: náročnou dramaturgickou volbou, jejíž výsledek nevzbuzuje pochybnosti, myšlenkovou prací se zvoleným textem a pak odpovídající jevištní interpretací, v níž jsou klíčové herecké výkony, a za tím vším zejména skutečnou důvěrou inscenátorů v drama, jež si vybrali, a která by proto měla být vlastně samozřejmá, ale na našich scénách je tomu čím dál častěji právě naopak." Terezie Pokorná, Revolver Revue
"Vůbec největším trumfem této inscenace je výkon představitelky Élektry, Evy Hacurové. Koneckonců hlavně díky ní se podařilo přetavit ideje režisérky i odborné konzultantky do účinného tvaru. Její Élektra je nejen disidentka, nejen fanatička pravdy, nejen zoufající si spiklenkyně – ale především žena vznešená. Vznešenost! To je v současné kultuře hodnota ještě daleko „nečasovější“." Martin C. Putna, Divadelní noviny
"Inscenace Élektry v Divadle v Dlouhé je návratem k základům divadla i etiky. Hned na úvod je třeba říct, že setkání s takto čistým divadelním tvarem, prostým ironie, shazování a postmoderního pomrkávání, je nesmírně osvěžující. Po celou dobu se hraje vážně, soustředěně, téměř jako by se prováděl či opakoval nějaký zásadní rituál. Inscenace působí ryze současně – v neposlední řadě i díky novému překladu Hany Burešové s přispěním filoložky Aleny Sarkissian – aniž by se ve snaze o aktualizaci uchylovala k prvoplánovým konkretizacím." Ester Žantovská, ArtZóna ČT
"Inscenace jedné z divadelně nejvděčnějších Sofoklových tragédií v pražském Divadle v Dlouhé se vyznačuje precizní dramaturgickou prací, absencí antické stylizace a snahou pojmenovávat věci pravými jmény. V kontextu současných interpretací antických her je překvapením, když se vyskytne divadelní tým, který nekompromisně předvede, že je možné vzít antického autora absolutně vážně." Eva Stehlíková, iliteratura.cz
Sofokles Élektra
Eva Stehlíková, iliteratura.cz
Čtverá chvála Élektry
Martin C. Putna, Divadelní noviny
Vážně o vážném (Élektra v Dlouhé)
Terezie POKORNÁ, Revolver Revue
Rituál a drama antických rozměrů. Bez ironie
Ester Žantovská, Artzóna ČT
Élektra v Dlouhé. Antické myšlení převedené na dnešní svět
Jan Císař, Lidové noviny
Sofoklova Élektra v Divadle v Dlouhé je aktuální. Připomíná, že pravda dráždí mocné lidi
Magdalena Čechlovská, Aktuálně.cz
Élektra v Divadle v Dlouhé je poctou Hacurové
Soňa Hanušová, kulturio.cz