Amberville – Plyšoví gangsteři
Tim Davys Režie Jan Jirků
Plyšová gangsterka pro celou rodinu
Mollisan Town je město plyšáků. Plyšová nemluvňata dodávají plyšoví Dodavatelé plyšovým rodičům podle seznamu Mláďat. Všichni chodí do katedrály, kde je duchovně vede plyšový kazatel. Město je barevné a rozlehlé, vládnou mu plyšoví zastupitelé, kteří řídí život plyšáků tak, že nemůže být plyšovější. Existuje však i odvrácená strana tohoto plyšového ráje. Ve čtvrti Amberville existuje Kasino Monokowskij, to vlastní plyšový gangster Holub, a ten se domákne, že jeho jméno stojí na seznamu Smrti... Holub chce být vyškrtnutej! Pověří tím úkolem bývalého člena gangu, plyšového Medvěda. Pokud by ten úkol nezvládl, bude zlikvidována jeho milá plyšová Zaječice… A Medvěd svolává svou starou partu, aby vypátrala, jak to se seznamem Smrti je: Existuje? Kdo ho píše? Lze nějaké jméno vyškrtnout? A kdo je tam ještě mimo Holuba napsanej? Medvěd má málo času a ještě má dvojče: medvěda Teddyho.
Amberville je slavný švédský román, který vyšel v roce 2007 a do češtiny byl přeložen v roce 2012. Chystá se jeho filmové zpracování. Autor je zahalen pseudonymem a historkou, že se snad jedná o vysoce postaveného švédského politika. Příběh Amberville je temný, plyšáci jednají často velmi krutě a záludně, ovšem také jsou plni lásky, ne plyšové ani molitanové, ale lidské, protože plyšáci o sobě přemýšlí jako o lidech… Člověk se občas v tom ztrácí: Je to příběh plyšáků, kteří jednají jako lidé, nebo lidí, kteří vypadají jako plyšáci?Jan Jirků
Divadelní a televizní režisér Jan Jirků patří mezi nejpozoruhodnější současné tvůrce, kteří se ve světě divadla pro děti a mládež pohybují. Absolvent Katedry alternativního a loutkového divadla pražské DAMU (2002), kde byl žákem Jana Borny, na sebe výrazně upozornil již během studií – například za studentskou inscenaci Živá voda získal cenu na Skupově Plzni. Hned po absolutoriu se stal uměleckým šéfem v pražském Divadle Minor, které pod jeho vedením zažilo velmi razantní, inspirativní, energickou a v dobrém slova smyslu ambiciózní éru. Jeho tvorbu charakterizuje jevištní setkání herce a loutky, živě hraná hudba na jevišti, poetické obrazy plné metafor, smysl pro jevištní gag a humor vůbec.
Jan Jirků z Minoru odešel v roce 2006 a začal režírovat především v České televizi. S Minorem však zůstal spjat a pravidelně se do něj vrací. Tematicky však opustil pohádkové inspirace a začal se zajímat o významné momenty, epochy a osobnosti z českých dějin (Hon na Jednorožce, Lipany, Zá-to-pek! Bratři naděje). Všechny tyto tituly spojuje zobrazování postav ve vypjatých situacích, které od nich vyžadují hrdinský čin, odvahu a morální pevnost. Zároveň se ve všech inscenacích objevuje nepřehlédnutelný motiv národní hrdosti, nikoli pseudovlastenectví, i jistý patos. Právě v tom je tvorba Jana Jirků v kontextu českého divadla naprosto unikátní.
Jan Jirků byl hostem Lucie Výborné na Radiožurnálu, rozhovor si můžete poslechnout zde.
Upozorňujeme diváky, že se při představení používají výrazné zvukové i světelné efekty. A kromě toho se nám v Amberville rozmohl nový nešvar - sprostá slovíčka. Zacpávejte uši svým ratolestem v pravidelných intervalech!
Překlad | Robert Novotný |
Dramatizace | Jan Jirků |
Režie | Jan Jirků |
Dramaturgie | Luděk Horký |
Scéna | Jakub Kopecký |
Kostýmy | Andrea Králová |
Hudba | Jiří Hradil |
Pavel Tesař | Erik Medvěd |
Martin Matejka | Teddy Medvěd |
Klára Oltová | Emma Ramlice |
Jan Vondráček | Tom-Tom Vrána |
Samuel Toman | Sam Gazela |
Jan Sklenář | Marek Had |
Miroslav Zavičár | Fadux Odenrick Tučňák |
Tomáš Turek | Gangster Holub |
Marie Turková | Máma Edda Nosorožice |
Ondřej Rychlý | Táta Bloom Boxer |
Bořek Joura | Bataille Hyena |
Veronika Lazorčáková | Rút Potkanka |
Michaela Doležalová | Dorothy Sova |
Milan Potoček | Noe Velbloud (alternace) |
Slávek Brabec | Noe Velbloud (alternace) |
Jan Staněk | Panda a další plyšáci |
"Jirků je také žákem už zesnulé legendy Divadla v Dlouhé Jana Borny a ve stopách jeho poetiky, přesto s nezaměnitelným osobním stylem, důrazem na hrdinství postav a velmi temným smyslem pro humor kráčí i v inscenaci Amberville – Plyšoví gangsteři, která aspiruje na to nejzábavnější představení pro malé i velké široko daleko." Irena Hejdová, Deník N
"Inscenace se vyznačuje divokou hravostí, napomáhají tomu i vynalézavé kostýmy Andrey Králové s lehce deformujícími úpravami hlav protagonistů, to aby bylo vystiženo jejich zvířecí vzezření, také scéna Jakuba Kopeckého s prosvětlenými plochami přídavných opon a jeho už ustálenou „značkou“ velkých zářivkových hvězd. Režie dynamizuje divadelní prostor vysíláním protagonistů před první řadu i do prostor po stranách hlediště (…) A celé jevištní dílo je vyšperkováno řadou přesných a zábavných hereckých výkonů." Jan Kerbr, Lidovky.cz
"Erika a Teddyho ve slušivě huňatých kuklách hrají Pavel Tesař a Martin Matejka. Tesař, ikonický představitel Bornovy inscenace Jak jsem se ztratil, a Matejka, herec velkého komediálního rejstříku, dokážou zprostředkovat pozitivní linii jinak drsného příběhu: bratrskou věrnost a lásku." Richard Erml, Týdeník Forum
"Je těžké popsat, jak nepolapitelně na diváka působí inscenace, v níž často máte pocit, že se pohybujete spíše v nějaké halucinaci či bláznivém snu. Znepokojující charakter hrdinů, kteří jsou napůl plyšáky žijícími v idylickém něžném a heboučkém světě a napůl lidmi potýkajícími se s gangstery a seznamy smrti, je součástí bizarního kouzla Amberville, kterému je ale velmi snadné propadnout." Irena Hejdová, Deník N
S některými plyšáky si není radno zahrávat
Veronika Švecová, Divadelní noviny 17. 10. 2023
Následující recenze vyžadují placený přístup:
Plyšová gangsterka v Divadle v Dlouhé je především o horších stránkách lidského společenství
Jan Kerbr, Lidovky.cz 14. června 2023
„No to mi voškub biskupa!“
Irena Hejdová, Deník N 12. června 2023
Podmanivý svět plyšových gangsterů
Richard Erml, Týdeník Forum 15. 6. 2023
Tim Davys Režie Jan Jirků
Plyšová gangsterka pro celou rodinu