

Vytržení panny z Barby
Komorní příběh souboje dvou velkých žen, křehké řeholní sestry a silné matky představené kláštera, ve kterém se ukáže, že síla může být slabostí a křehkost silou.
Na začátku 16. století, v době vzrůstajícího odporu proti církvi a šlechtě, působí vidění panny z Barby o opuštěnosti světa Bohem, kterou přemůže jen opuštěnost samotného Boha, jako výkřiky hysterky, která neumí stát pevnýma nohama na zemi. Jak působí její volání na nás, lidi putující tekutou dobou 21. století?
Čtvrté hostování Jana Nebeského a Lucie Trmíkové v Divadle v Dlouhé. Po Ibsenových hrách Divoká kachna, Eyolfek a Heda Gablerová tentokrát připravují autorskou adaptaci novely Gertrudy von le Fort Vytržení panny z Barby. Jejich společná práce ve spolku JEDL se v poslední době dočkala významných ocenění: JEDL získal cenu festivalu Next wave v kategorii projekt roku za trilogii Médeia - Pustina - Soukromé rozhovory. Lucie Trmíková za postavu Anny v inscenaci Soukromé rozhovory získala Cenu Thálie a Cenu Divadelních novin. Za roli Médei ve stejnojmenné inscenaci jí patřila nominace na Cenu Thálie v oboru alternativní divadlo. Jan Nebeský získal Cenu Ministerstva kultury za přínos v oblasti divadla a též Cenu Divadelních novin v oboru alternativního divadla za inscenaci Pustina.
Příspěvky k inscenaci najdete na našem Instagramu pod hashtagem #vytrzenipannyzbarby.
Tvůrci
Překlad | Vobrubová-Koutecká Jaroslava |
Režie | Jan Nebeský |
Scéna | Jan Nebeský, Jana Preková |
Kostýmy | Jana Preková |
Světelný design | Jana Preková |
Hudba | Martin Dohnal |
Dramaturgie | Štěpán Otčenášek |
Účinkují
Marie Poulová | Panna z Barby |
Lucie Trmíková | Matka představená |
Marie Turková | Pettinghoferka |
Štěpánka Fingerhutová | Sestra Jana |
Miroslav Zavičár | Probošt |
Filip Kaňkovský | Kazatel |
"Výrazně výtvarné pojetí zvolil režisér Jan Nebeský pro svou inscenaci Vytržení panny z Barby, kterou Spolek Jedl uvádí v Divadle v Dlouhé. Ve spolupráci se scénografkou Janou Prekovou vznikl tvar, který má parametry výtvarného konceptu, je dynamický a překvapivě se vyvíjí, jako by divák sledoval výtvarné dílo proměňující se v čase a oživované výtečnými hereckými výkony." Jana Machalická, Lidové noviny
"Inscenace subtilní, nesnadná, vrstevnatá a dnes pro většinu i neobvyklá témata rozkrývá nejen nepovrchně a nezjednodušeně, ale také živě, není ani zapouzdřeně intelektuálská, ani nečaruje se svévolnými mlhovinami, jež by významy pouze předstíraly, dokonce si v drobných okamžicích dovoluje i přesvědčivý jemný humor, který bychom tu nepředpokládali." Terezie Pokorná, Revolver Revue
"Nebeský s Trmíkovou inscenovali povídku citlivě, bez patosu a rigorózního „pánbíčkářství“. Zejména v první půli se jim daří v situacích objevovat i jemný humor, třeba když jeptišky při disputaci o sakrálních tématech krouhají zeleninu jako někde v závodní jídelně." Petra Zachatá, Divadelní noviny
"Je vůbec možné odpustit svým viníkům? Ústřední téma inscenace s křesťanstvím sice úzce souvisí, ale zároveň je přesahuje; koneckonců jde o problém obecně lidský, nadčasový. Schopnost odpouštět je pojednána jako veliká ctnost, na niž dosáhnou jen lidé pokorní a tolerantní, schopní takříkajíc vyjít ze sebe. Či nad sebe – tedy se povznést, v tom nejpůvodnějším smyslu slova." Petra Zachatá, Divadelní noviny
Pane, odpusť jim, neboť nevědí, co činí
Petra Zachatá, Divadelní noviny
Vytržení na divadle
Terezie Pokorná, Revolver revue
Syrový výtvarný koncept Jana Nebeského
Jana Machalická, Lidové noviny
Domnělou čistotu zatuchlého kláštera potřísní probodené srdce
Tomáš Šťástka, idnes.cz