Obrazy z Francouzské revoluce Obrazy z Francouzské revoluce
Hana Burešová - Štěpán Otčenášek - Jan Vedral

Obrazy z Francouzské revoluce

velký sál - upravený premiéra 10. 11. 2000 derniéra 10. 3. 2005
Inscenace zachycuje - byť jen ve zkratce - celý vývoj Francouzské revoluce, od jejích slavných počátků až k hořkým koncům. Průvodcem je Figaro, ústřední postavou Robespierre, jehož osud je svázán s Revolucí od začátku a jehož smrtí de facto také Revoluce skončila. Nejde však jen o drama Robespierrovo, ale spíše o jakési „divadlo revoluce“, v němž se osudy jedince a společnosti vzájemně prolínají a ovlivňují. V jednadvaceti chronologicky řazených obrazech, představujících klíčové události i momenty okrajové, bizarní či paradoxní, se postupně předvádí příběh Revoluce, a to prostřednictvím nejrůznějších žánrových poloh a divadelních postupů, které nám umožnují nahlédnout toto složité a rozporuplné období lidských dějin z rozličných úhlů pohledu, v jeho slávě i hrůze, tragičnosti i směšnosti.

Tvůrci

Režie Hana Burešová
Dramaturgie Štěpán Otčenášek
Scéna Karel Glogr
Kostýmy a masky Samiha Maleh
Hudba Milan Potoček
Hudební spolupráce Ivan Žáček
Pohybová spolupráce Lucie Mertová

Účinkují

Miroslav Táborský Robespierre
Jan Vondráček Figaro
Vlastimil Zavřel Král aj.
Miroslav Hanuš Danton, Mirabeau aj.
Jiří Wohanka Sanson, Necker aj.
Ilona Svobodová Královna aj.
Tomáš Turek Saint-Just, Barnave aj.
Pavel Tesař Desmoulins, Guillotin aj.
Klára Sedláčková-Oltová Madeleine, Cordayová, Lucille aj.
Martin Matejka Marat, Couthon aj.
Peter Varga Bailly, de Sade, Fouché aj.
Martin Veliký Sieyės, Legendre, Simon aj.
Ivana Lokajová Hraběnka, Eleonora aj. (alternace)
Ivana MIlbachová Hraběnka, Eleonora aj. (alternace)
Jaroslava Pokorná Contatová, Simona aj.
Naďa Vicenová Kateřina Veliká, Dubarryová aj.
Čeněk Koliáš Lafayette, Tallien aj.
Tomáš Borůvka Šlechtic-obřadník, Collot aj.
Marie Horáčková Svoboda, Marianna aj.
„V Obrazech z Francouzské revoluce se vše sice odvíjí od přesných dat, ale tvůrcům nešlo o chladnou rekonstrukci. Události jsou komentovány, parodovány, zcizovány žertíky a ozvláštňovány citacemi a odkazy... Obrazy jsou smělým divadelním gestem, s nímž se pokládá na váhy dějin jedna z ústředních kapitol moderní historie. Váží se na nich jedinec i dav, lidské skutky v extrémních situacích a také ideály demokracie a svobody, které byly pokřtěny krví desetitisíců zavražděných.“ (Zdeněk A. Tichý)