Cesta dlouhým dnem do noci
Eugene O'Neill Režie Ivan Buraj
Pomalé snímání rozvratu jedné rodiny
Letní venkovské sídlo. Srpen 1912. Amerika. Otec, profesí herec, pro kterého jsou hlavní modlou peníze a zisk navzdory bolesti, kterou uctívání těchto falešných svátostí způsobuje jemu i jeho blízkým. Matka unikající z reality vztahů do závislosti na opiátech maskovaných za léky. Starší syn Jamie jako směsice nešikovné nápodoby otce, prázdného vzdoru a alkoholismu. A mladší syn Edmund – Eugene O′Neill sám – na něhož se postupně řítí bezvýchodná skutečnost. Rodina jako nefunkční, ale pevná síť falešných rolí a nesplnitelných očekávání. Rodina jako sociální děloha.
Psychoterapie se, podobně jako drama psychologického realismu, v polovině 20. století stává novým nástrojem poznávání lidské duše v moderní epoše. V posledních letech se z tématu duševních nemocí stává celospolečenské téma a potřeba duševní péče v hroutící se společnosti narůstá. Součástí inscenace tak bude kromě O′Neillova textu také inscenovaná rodinná terapie vycházející z terapeutických setkání, kterých se během zkoušení zúčastní herci jako zástupci svých postav. K jakému poznání na těchto sezeních by členové jedné z nejtragičtějších rodin v dějinách moderního dramatu došli?
Archetypální rodinné panorama odrážející současnost zamotanou do iluze bezmezného individualismu a ekonomického růstu jako jediné spásy. A pod tím vším – obrovská touha po lásce a pochopení. Stín bílého muže. Temná strana lásky.
Upozorňujeme diváky, že se při představení používají světelné, kouřové i zvukové efekty.
V představení se v souladu s autorským uměleckým záměrem kouří (cigareta či doutník na jevišti je dle vyjádření Ministerstva zdravotnictví rekvizitou).
Uvádíme s anglickými titulky, které jsou viditelné z balkonu.
Překlad | Ester Žantovská |
Režie | Ivan Buraj |
Dramaturgie | Tereza Marečková |
Scéna | Antonín Šilar |
Kostýmy | Kateřina Štefková |
Hudba | Matúš Kobolka |
Pohybová spolupráce | Markéta Jandová |
Barbara Lukešová | Mary Tyronová |
Jan Vondráček | James Tyrone |
Matyáš Řezníček | Jamie Tyrone |
Samuel Toman | Edmund Tyrone |
Štěpánka Fingerhutová | Služebná Cathleen (alternace) |
Táňa Malíková | Služebná Cathleen (alternace) |
Daniel Wagner | Terapeut |
Po pár rozpačitých premiérách na předních pražských scénách včera konečně zážitek! Divadlo v Dlouhé uvedlo O´Neillovu Cestu dlouhým dnem do noci v režii I. Buraje. Intenzivní sonda do života jedné rodiny zmítající se mezi zoufalstvím a láskou stojí na niterných hereckých studiích. Troufám si tvrdit, že Jan Vondráček se v roli Jamese dotkl vrcholu své herecké kariéry. A stejně dokonalí jsou M. Řezníček, S. Toman, B. Lukešová i T. Malíková. Zrodila se divadelní událost!
Saša Hrbotický
Divadelní tip! Eugen O’Neill - “Cesta dlouhým dnem do noci”. Toto slavné drama, plné autobiografických prvků a psychologického napětí je od března k vidění v repertoáru Divadlo v Dlouhé v režii Ivana Buraje (nyní HaDivadlo – do budoucna umělecký šéf právě Divadla v Dlouhé). Skvělé výkony! Herci: Matyáš Řezníček a Barbara Lukešová zanechávají nezapomenutelný dojem svými silnými výkony. Stejně tak Jan Vondráček a Samuel Toman! Tři hodiny, které stojí za to! Přestože je představení dlouhé = především díky hercům, kteří jsou absolutně ponořeni do svých rolí, udržíte pozornost až do poslední chvíle.
Vladan Drvota
Dlouhá 2.0 a její nová Cesta
Vojtěch Voska, Divadelní noviny
Psychoterapeutická seance v Dlouhé. Budoucí umělecký šéf už na jevišti zavádí zajímavé novoty
Jana Machalická, Lidovky.cz (placený obsah)
V Dlouhé hrají americkou klasiku. Postavy ale posílají na terapii
Marcela Magdová, aktualne.cz
Eugene O'Neill Režie Ivan Buraj
Pomalé snímání rozvratu jedné rodiny
Eugene O'Neill Režie Ivan Buraj
Pomalé snímání rozvratu jedné rodiny