

Past na myši
Agatha Christie, nejslavnější detektivní autorka všech dob a také nejpřekládanější anglická autorka, bývala už za svého života nazývána „královnou detektivky“ a „první dámou zločinu“. Sama své knihy charakterizovala jako „něco mezi křížovkou a štvanicí, při které se můžete hnát po stopě a sedět přitom pohodlně doma ve fotelu.“ Napsala více než 70 románů a 20 povídkových sbírek. Past na myši je nejznámější z jejích patnácti divadelních her. Vznikla na objednávku stanice BBC, která v roce 1947 požádala Agathu Christie o napsání rozhlasové hry u příležitosti osmdesátých narozenin královny Mary (babičky dnes vládnoucí královny Alžběty II.). Po odvysílání Tří slepých myšek (Three Blind Mice), jak se hra původně jmenovala, se Agatha rozhodla vytvořit i povídku a divadelní hru. Děj příběhu se odehrává v nově otevřeném penzionu manželů Ralstonových, kam vedou stopy dávného zločinu. Ze hry se stal trhák, byla přeložena do 25 jazyků, její inscenace v Londýně se stále uvádí, a to nepřetržitě od 25. listopadu 1952. Agatha Christie byla trvající popularitou Pasti na myši poněkud překvapena. „Myslím, že je to opravdu výjimečné,“ řekla, „ale koneckonců je pořád spousta penzionů a spousta vražd.“
Tvůrci
Režie | Jan Borna |
Výprava | Jaroslav Milfajt |
Dramaturgická spolupráce | Štěpán Otčenášek |
Účinkují
Lenka Veliká | Mollie Ralstonová |
Jan Vondráček | Giles Ralston |
Pavel Tesař | Kryštof Wren |
Jaroslava Pokorná | Paní Boyleová |
Jiří Wohanka | Major Metcalf |
Marie Turková | Slečna Casewellová |
Vlastimil Zavřel | Pan Paravicini |
Tomáš Turek | Detektiv seržant Trotter |
„Velká péče je věnována tvorbě sugestivní atmosféry: od neutrálního východiska, jehož poklid narušuje jen rozhlasová zpráva o vzdáleném zločinu a zhoršující se povětrnostní situace, přes drobné nesrovnalosti spojené s pobytem hostů až ke stavu bezprostředního ohrožení všech (kromě jednoho, leč koho?) neznámým vrahem.“ (Zdeněk Hořínek, Týden)
„Aniž inscenaci ochudili o napětí, neodpustili si ovšem drobné žertíky, které spolu s hravým přístupem všech protagonistů nesou inscenaci na lehounké a příjemné vlně humoru. Pavel Tesař v roli rozevlátého neurotického mladíka se chytne příznačně do pastičky na myši, nepříjemnou dámu lze vyštvat ze salonu hudbou Stravinského, svědkové vypovídají za obří lupou a za oknem strašidelně i legračně krákají pohádkoví krkavci.“ (Eva Jeníková, Večerník Praha)
„Režisér Jan Borna nastudoval se souborem pražského Divadla v Dlouhé populární Past na myši Agathy Christie v žánrovém klíči detektivky pro děti. Zní to trochu nezvykle, dokud nepřijmeme premisu, že všichni, kdo si rádi hrají, trochu se bojí a ještě raději fantazírují, zůstávají dětmi až do smrti.“ (Richard Erml, MF Dnes)