Jak jsem se ztratil aneb Malá vánoční povídka Jak jsem se ztratil aneb Malá vánoční povídka
Ludvík Aškenazy
rodinné

Jak jsem se ztratil aneb Malá vánoční povídka

Termíny a vstupenky
1.45 h včetně pauzy velký sál od 5 do 105 let premiéra 26. 2. 2000

Malý Pavlík Tesař se jednoho Štědrého dne ztratil svému tatínkovi. A protože příliš nespěchal domů, procházel se vánoční Prahou. Potkal Pána s kaprem, netýkavou holčičku, co jde tatínkovi pro pivo, posledního pražského lampáře, navštívil Bílou labuť a peklo (vlastně sklad jedné hospody na Václavském náměstí), ale hlavně se seznámil s pošťákem Klementem a jeho koníkem Karličkou. Klement mu věnoval podivuhodné loutkové divadélko, ve kterém jsou loutky nejen Pavlíka samotného, ale všech, které toho dne potkal, včetně snové Andersenovy Holčičky se sirkami... Autor úpravy a režisér Jan Borna dal příběhu formu divadelní revue a doslova ji prošpikoval naživo hranými hity let šedesátých.

Na festivalu Mateřinka 01 v Liberci získal Pavel Tesař hlavní cenu, Zuzana Krejzková za kostýmy získala Cenu primátora města Liberce. V nominacích na Cenu Alfréda Radoka za rok 2000 obsadila inscenace druhé místo, Pavel Tesař byl druhý v kategorii nejlepší mužský herecký výkon roku, druhé místo získal i Marek Zákostelecký za scénu, za kostýmy byla nominována Zuzana Krejzková, za scénickou hudbu Jan Vondráček a Milan Potoček. Režisér Jan Borna byl jedním z pětice nominovaných na světovou Cenu čestných prezidentů ASSITEJ (Mezinárodní asociace divadel pro děti a mládež) a za svůj přínos divadlu pro děti a mládež získal výroční cenu českého střediska ASSITEJ.

Upozorňujeme diváky, že v tomto představení je pro jevištní efekt používán kouřostroj nebo mlhostroj.

FOTOGRAFIE V TISKOVÉ KVALITĚ

Tvůrci

Dramatizace Jan Borna
Režie Jan Borna
Scéna Marek Zákostelecký
Kostýmy Zuzana Krejzková
Hudební úprava a nastudování Milan Potoček, Jan Vondráček

Účinkují

Pavel Tesař Pavel
Jan Vondráček Muž s kaprem, Policajt aj.
Peter Varga Lampář aj. (alternace)
Pavel Neškudla Lampář aj. (alternace)
Jan Staněk Lampář aj. (alternace)
Čeněk Koliáš Karlička aj.
Martin Veliký Ďábel, Policajt aj.
Martin Matejka Otec, Klement aj.
Magdalena Zimová Holčička se sirkami aj. (alternace)
Klára Oltová Holčička se sirkami aj. (alternace)
Ivana Lokajová Matka aj. (alternace)
Eva Hacurová Matka aj. (alternace)
Veronika Lazorčáková Matka aj. (alternace)
Milan Potoček Čert aj. (alternace)
Slávek Brabec Čert aj. (alternace)
Kateřina Jirčíková Yvonne Přenosilová, Čertice aj. (alternace)
Martina Fialová Yvonne Přenosilová, Čertice aj. (alternace)
Pavel Lipták
Nedbal Jiří

"Inscenace bohatě využívá i dalších prostředků, jež má divadlo k dispozici: loutek, figurín (ryby, které si nosí lidi ke štědrovečerní večeři), stínového divadla, charakteristicky nadsazených kostýmů a v neposlední řadě filmu… Konfrontace světa malých a velkých strhuje svou kolektivní vervou, ozvláštňujícím úhlem pohledu, vynalézavým střídáním výrazových poloh. Navíc vytváří zvláštní generační napětí, jež umožňuje těm mladším a nejmladším objevovat minulé a těm starším alespoň si zavzpomínat. Výborně se při tom baví všichni…" Zdeněk Hořínek, Lidové noviny

"Už sama dramaturgická rozpomínka na Aškenazyho text je více než slibná, avšak režisér spolu s výtvarníky a hereckým souborem ji divadelně dotáhl do tvaru, který až překvapuje svou bezprostřední účinností. Používá k tomu sice známé postupy činoherního a loutkového divadla, které však v symbióze s imaginativností Aškenazyho vyprávění otvírají dětem otevřené dveře jejich vlastní fantazie." Richard Erml, Mladá fronta Dnes

"Inscenaci se daří vyvolat neopakovatelnou atmosféru Prahy let šedesátých. Snové nasvícení, loutky, stínohra, třímetrové postavy na chůdách sugerující na jedné straně absurdní nadreálno, na druhé rozměry světa dospělých, v němž se skuteční herci zmenšují do dětských postaviček, oživlý kůň Karlička popíjející s nohou přes nohu nonšalantně šálek čaje - to vše dělá z inscenace jedinečný poetický zážitek." Radmila Hrdinová, Právo

"Inscenace bohatě využívá i dalších prostředků, jež má divadlo k dispozici: loutek, figurín (ryby, které si nosí lidi ke štědrovečerní večeři), stínového divadla, charakteristicky nadsazených kostýmů a v neposlední řadě filmu... Konfrontace světa malých a velkých strhuje svou kolektivní vervou, ozvláštňujícím úhlem pohledu, vynalézavým střídáním výrazových poloh. Navíc vytváří zvláštní generační napětí, jež umožňuje těm mladším a nejmladším objevovat minulé a těm starším alespoň si zavzpomínat. Výborně se při tom baví všichni..." (Zdeněk Hořínek, Lidové noviny)

Už sama dramaturgická rozpomínka na Aškenazyho text je více než slibná, avšak režisér spolu s výtvarníky a hereckým souborem ji divadelně dotáhl do tvaru, který až překvapuje svou bezprostřední účinností. Používá k tomu sice známé postupy činoherního a loutkového divadla, které však v symbióze s imaginativností Aškenazyho vyprávění otvírají dětem otevřené dveře jejich vlastní fantazie... Nastudování hudby Milanem Potočkem a Janem Vondráčkem i herecké provedení písniček (za všechny ostatní alespoň půvabné interpretace Chytila jsem na pasece motýlka či Tu kytaru jsem koupil kvůli tobě) vysoko převyšuje obyčejnou imitaci, protože právě přirozeným zapojením do dětského světa nabývá zcela nové, zvláštní kvality radostné nostalgie... (Richard Erml, Mladá fronta Dnes)

Inscenaci se daří vyvolat neopakovatelnou atmosféru Prahy let šedesátých... Snové nasvícení, loutky, stínohra, třímetrové postavy na chůdách sugerující na jedné straně absurdní nadreálno, na druhé rozměry světa dospělých, v němž se skuteční herci zmenšují do dětských postaviček, oživlý kůň Karlička popíjející s nohou přes nohu nonšalantně šálek čaje - to vše dělá z inscenace jedinečný poetický zážitek... (Radmila Hrdinová, Právo)

Říjen

Listopad

Prosinec

Mohlo by se vám líbit

O líné babičce
pro děti
Alena Kastnerová, Jan Borna

O líné babičce

Režie Jan Borna

Návod na to, jak se nebát (plnit si své sny) a užívat si (života)!

Vhodné od 6 let