Aleš Březina

Aleš Březina

Hudební skladatel a muzikolog Aleš Březina, autor scénické hudby k inscenaci Hany Burešové Élektra, se zabývá především osobností a dílem Bohuslava Martinů. Je ředitelem Institutu Bohuslava Martinů a autorem koncertní, divadelní a filmové hudby. Vystudoval hru na housle na hudební konzervatoři v Plzni a muzikologii na univerzitách v Praze, Basileji a Berlíně.

Za svou práci pro divadlo získal dvě Ceny Alfréda Radoka (2008 - opera Zítra se bude… o procesu s Miladou Horákovou, libreto a režie Jiří Nekvasil; 2010 – Věc makropulos v režii Roberta Wilsona), na třetí byl nominován v roce 2012 (Král Lear v režii Jana Nebeského). Spolupracoval s řadou dalších režisérů (např. Jiřím Menzelem, Šimonem Cabanem, Martinou Schlegelovou, Petrem Zelenkou ad.)

Složil hudbu k více než dvaceti filmům např. Jana Hřebejka (Musíme si pomáhat, Horem pádem, Kráska v nesnázích, Kawasakiho růže, Líbánky, Případ pro exorcistu), Petra Zelenky (Knoflíkáři) a Jiřího Menzela (Obsluhoval jsem anglického krále, Donšajni), k dokumentárním filmům Olgy Sommerové (Věra 68, Marta) a Olgy Špátové (Největší přání 3). Několikrát byl nominován na Českého lva (naposledy za hudbu k filmu Milada), stejně jako na Cenu české filmové kritiky a na cenu European Film Composer.