Divadlo v Dlouhé, Dlouhá 727/39, 110 00 Praha 1

Pokladna je otevřena ve všední dny od 12 do 19 h a 2 hodiny před začátkem představení, pokud se hraje o víkendu či ve svátek. 

NOVINKY DO VAŠEHO E-MAILU

Dopisy Olze

Václav Havel

2.00 h včetně pauzy Velký sál

Dopisy Olze

Scénář a režie . SKUTR   Scéna Jakub Kopecký   Kostýmy Simona Rybáková   Hudba Petr Kaláb

EN

…o klopotném hledání sebe sama…

Derniéra 5.  října 2023

První scénické uvedení dopisů Václava Havla z vězení z let 1979–1983

 

Milá Olgo,
mezi tisíci podivuhodnými událostmi, které tvoří zázrak bytí a jeho dějin, má nepochybně zcela převratný význam událost, kterou jsem tu nazýval vznikem či ustanovením lidského „já“.(Václav Havel, 4. 9. 1982 věznice Plzeň – Bory)

První scénické uvedení dopisů Václava Havla z vězení z let 1979 - 1983 jako připomenutí člověka, který vstoupil nejen do světových dějin, ale i do našich životů a srdcí.
Inscenace Dopisy Olze navazuje volně na inscenaci Sen v červeném domě, která se inspirovala tvorbou T. S. Eliota a Samuela Becketta. Václav Havel je logickým pokračovatelem těchto velikánů světové literatury jako spisovatel, filozof i dramatik.
Divadelně–pohybovo–hudební tvar asociativního rozvíjení textu dopisů o vnitřním světě člověka uprostřed životní zkoušky v malém prostoru vězení s nikdy nekončící přítomností dalších spoluvězňů a reflexe našeho vztahu k fenoménu Václava Havla navazuje na podobnou tradici poetických projektů Divadla v Dlouhé.

"O žádném jiném období v Havlově životě nevíme tolik jako o jeho životě ve vězení. Samozřejmě postrádáme detailnější záznamy o jeho svářečské práci, o dost jednotvárném jídelníčku a dalších drobnostech vězeňského života. Pokud však šlo o život vnitřní, málokdy se někdo věnoval sebezpytu tak důkladně a zaznamenal ho tak výmluvně jako Havel v dopisech Olze."

Michael Žantovský

"Z dopisů vznikla nakonec prazvláštní kniha, dodnes mi není jasné, co to vlastně je: soubor esejů? dokument? dokument o čem vlastně? o mně? o vězení? Kdysi mi to psaní po několik let zachraňovalo život a dávalo mu nějaký smysl; co to však může znamenat pro jiné a mimo vězeňský svět? O vězení tam není nic a jako filosofie? Svět je zaplaven tisíci daleko čtivějších a pravděpodobně pronikavějších knih od skutečných filosofů, kteří nemuseli psát rychle a v hluku a mohli citovat ze všech knih světa. Přiznám se, že obdivuji každého, kdo tuto knihu přečetl celou a kdo jí rozuměl; já sám už dnes mnoha jejím pasážím prostě nerozumím. A setkám-li se tu a tam s někým, komu ta kniha skutečně něco dala, kdo v mém klopotném vězeňském hledání sebe sama nalezl kus svého vlastního hledání a kdo to přečetl nejen s porozuměním, ale dokonce s určitým pohnutím, jsem tím vždy znovu hluboce dojat – možná víc než ten nejpohnutější čtenář – vyslovuji za to dotyčnému svůj obdiv a dík."

Václav Havel

Děkujeme za spolupráci Knihovně Václava Havla

SKUTR hostem Jana Pokorného na Radiožurnálu

Více se můžete dozvědět v Krátkých hovorech z Dlouhé, kde o inscenaci mluví režisér a dramaturg Lukáš Trpišovský a herec Jan Vondráček. Audioverzi poslouchejte zde nebo v aplikacích  Spotify / iTunes / PodBean, videoverzi si můžete pustit na našem YouTube kanále.

Inscenaci uvádíme s anglickými titulky, které jsou dobře viditelné pouze z přízemí.

FOTOGRAFIE V TISKOVÉ KVALITĚ

Tisková zpráva k premiéře

Instagram ikona   Příspěvky k inscenaci najdete na našem Instagramu pod hashtagem #dopisyolze.


V představení se v souladu s autorským uměleckým záměrem kouří (cigareta na jevišti je dle vyjádření Ministerstva zdravotnictví rekvizitou). Pro jevištní efekt je také používán kouřostroj.

zobrazit více

Fotogalerie Recenze Ceny vstupenek Ohlasy

Aktuální počet repríz 41 Premiéra 17. 11. 2018 Derniéra 5. 10. 2023 Vhodné Od 14 let Sdílet

Mohlo by vás zajímat Konec rudého člověka Mistr a Markétka Pravomil

Recenze

O Václavu Havlovi s láskou
Jana Machalická, Lidové noviny

Havlův hlas zní z basy
Kateřina Kykalová, Divadelní noviny

Když byl Havel v base a Šíma v Paříži
Jan H. Vitvar, Respekt

Dopisy Olze: I Václav Havel byl „jen“ člověk
Soňa Hanušová, kulturio.cz

Dopisy Olze tesklivě předvádějí devatero životů velkého kocoura Havla
Jindřich Göth, Deník N

Ceny vstupenek

Cena vstupenky do zóny I (1.-6. řada přízemí, 1. řada balkon): 350 Kč
Cena vstupenky do zóny II (7.-12. řada přízemí, 2. řada balkon): 280 Kč
Cena vstupenky do zóny III (13.-16. řada přízemí, 3.-4. řada balkon, ochoz): 190 Kč
Cena zlevněné vstupenky pro studenty a seniory: 190 Kč ve II. zóně a 160 Kč ve III. zóně
(počet zlevněných vstupenek je omezený a poskytují se pouze do zóny II a III)

Vstupenky pro ZTP a ZTP/P: 1 Kč na vyhrazená místa
(na balkoně je prostor pro 2 vozíčkáře a jejich doprovod, nosnost plošiny 230 kg)  

Ohlasy

"Režijní a scenáristické duo SKUTR se pokusilo o nemožné a tuhle knihu (pro mě jednu z nejněžnějších, jakou jsem kdy četl) převedlo do dramatického tvaru. Hra měla premiéru symbolicky 17. listopadu v Divadle v Dlouhé a patří bezesporu k tomu nejlepšímu, co lze momentálně v českých divadlech vidět. Zájemce o některou z repríz musí počítat s příslovečným potměšilým rukopisem dua. V jeho tradici si Martin Kukučka s Lukášem Trpišovským z dopisů vybrali především pasáže, které Havlovu zlomovou existenciální zkušenost zaznamenaly v upřímně bezbranné podobě." Jan H. Vitvar, Respekt

"Režijní tandem SKUTR zdramatizoval pro Divadlo v Dlouhé korespondenci Václava Havla z kriminálu Dopisy Olze. Vzniklo obrazově strhující představení, které nabízí hned několik možností uchopení." Jindřich Göth, Deník N

"Tuto nejednoznačnost Havlových listů z kriminálů SKUTR ilustruje, dotváří a potencuje výraznými obrazy, kde hraje roli každý detail, každý pohyb na scéně." Jindřich Göth, Deník N

"Dopisy Olze nejsou a nechtějí být zjednodušující glorifikací. Nedávají jasnou odpověď na kardinální otázku, jaký vlastně byl Václav Havel. Pro zájemce o hlubší ponor do nitra jeho osobnosti ale mohou být ideálním iniciačním momentem." Jindřich Göth, Deník N

"Co herec, to jiná interpretace Václava Havla. Tomáš Turek jej hraje stydlivě, opatrně, s akcentem na typickou havlovskou dikci. Jan Vondráček je divoký v gestech i verbálním projevu, Martin Matejka mu zase propůjčil chlapeckou cudnost a zdrženlivost. Dámská část souboru pak Havla vybavila sarkasmem, ironií a věcností, která byla blízká spíše Olze Havlové. Potlesk náleží především sytému a barevnému projevu Evy Hacurové, která se představí i jako vynikající zpěvačka." Jindřich Göth, Deník N

"Jednoznačně nejsilnější doménou inscenace je však zpěv Evy Hacurové, která se ze zbytku obsazení vyděluje, především ve chvílích, kdy ostatní vytvoří dvojice. Její sametový alt a procítěné podání anglických písní zní stejně lahodně jako Havlův jazyk, intelektuálský a pedantsky spisovný, ale stejně tak plný něžného citu, úzkosti a nejistoty."  Kateřina Kykalová, Divadelní noviny