Divadlo v Dlouhé, Dlouhá 727/39, 110 00 Praha 1
Divadlo v Dlouhé, Dlouhá 727/39, 110 00 Praha 1
Pokladna je otevřena ve všední dny od 12 do 19 hod. a dvě hodiny před začátkem představení, pokud se hraje o víkendu či ve svátek.
Režie Jan Frič Dramaturgie Kateřina Součková Scéna Jan Frič, Jana Hauskrechtová Kostýmy Jana Hauskrechtová Hudba Mojmír Měchura
Abstraktní jevištní báseň inspirovaná experimentálními proudy současného divadla
Po každé repríze probíhá beseda s dramaturgyní inscenace Kateřinou Součkovou, při níž mají diváci prostor diskutovat o svém zážitku z představení. Přibližně půlhodinové setkání se odehraje v hlavním sále.
Je vůbec možné se v dnešní společensky napjaté a zahlcené době zastavit a odpočívat? Nebrání tomu i nějaký strach v nás? Co to vlastně je – „nedělat nic“? Znamená to rezignovat na jakoukoli odpovědnost? Jaký proud myšlenek a obrazů se nám objeví v hlavě, když si na chvíli dovolíme ustat v činnosti? A může být divadlo místo, kde se dokážeme takovému proudu poddat a nechat se jím na chvíli unášet?
Scénicky i textově originální tvar abstraktní jevištní básně Jana Friče a Kateřiny Součkové Už není třeba dělat vůbec nic, inspirovaný experimentálními proudy současného divadla, je určen zejména divákům, kteří jsou ochotni otevřít se asociativnímu vnímání představení. Oddechnout si. Ponořit se do vzrušující i šílené detektivky vlastní hlavy. Text inscenace vychází z koláže výrazných textů klasické, filozofické a experimentální literatury od Alberta Camuse, přes C. G. Junga až po Julia Cortázara či Alaina Robbe-Grilleta. Specifický scénický jazyk si pohrává se současnými divadelními principy jako je projekce či live camera, ale zároveň klade důraz na detailně propracované minimalistické herectví. Pro zachování intimní atmosféry a blízkého setkání jeviště s hledištěm se hraje v přizpůsobeném komorním prostoru a po každé repríze následuje beseda s dramaturgyní Kateřinou Součkovou, při níž mohou diváci sdílet svůj osobní prožitek.
Jan Frič
Spící člen Společnosti doktora Krásy. V současné době patří mezi nejvýraznější divadelní osobnosti své generace. Jeho loňská inscenace Vassa Železnovová, kterou uvedl ve Stavovském divadle, se v anketě divadelních kritiků stala Inscenací roku 2021.
Kromě režie se na některých inscenacích podílí i jako spoluautor předlohy (např. Návštěva, Nová scéna, 2018) nebo scénograf (např. Velvet Havel, Divadlo Na zábradlí, 2014). Studoval činoherní režii na pražské DAMU pod vedením Jana Nebeského a Darii Ullrichové. V letech 2017–2022 byl kmenovým režisérem činohry Národního divadla. Spolupracuje jak s velkými divadly (např. Národní divadlo Brno, Klicperovo divadlo v Hradci Králové, Národní divadlo moravskoslezské), tak i s komorními, alternativními scénami (např. A studio Rubín, Divadelní společnost Masopust, Divadlo X10). S Divadlem v Dlouhé spolupracuje poprvé.
Jan Frič má osobitý režijní styl. Ve svých inscenacích se často zabývá metafyzikou a rozpory lidské existence. Vedle autorských inscenací (např. inscenace BurnOut aneb Vyhoř!, A studio Rubín, 2019) a insenování současných dramatických textů (Otec hlídá dceru, Nová scéna, 2022) se soustavně věnuje i textům klasickým (např. Král Oidipús, Národní divadlo, 2019 nebo Faust, Stavovské divadlo, 2018). Kromě režie se na připravované inscenaci pro naše divadlo podílí i jako spoluautor textu a scény.
Poděkování
Dagmar Fričová (textová inspirace), Milan Potoček (korepetice), Pavel Lipták (hudba k písni Žiji aniž žiji v sobě), Marek Párek (světelný filtr)
V představení se v souladu s autorským uměleckým záměrem kouří (cigareta na jevišti je dle vyjádření Ministerstva zdravotnictví rekvizitou). Pro jevištní efekt je také používán kouřostroj a výrazné světelné efekty.
zobrazit víceMartin Matejka | |
Pavel Neškudla | |
Marie Poulová | |
Samuel Toman | |
Anna Tomanová | (alternace) |
Berenika Anna Mikeschová | (alternace) |
Miroslav Zavičár |
Fotogalerie Videogalerie Recenze
Aktuální počet repríz 10 Premiéra 5. 11. 2022 Derniéra 12. 5. 2023 Sdílet