Martin Veliký

Martin Veliký

nar. 1971 v Trenčíně
dcera Alžběta
absolvent ALD DAMU 1993

Předchozí angažmá:
Dejvické divadlo

Tento magistr loutkového herectví s dovršením třicátého roku věku konečně nazřel, že Divadlo je jeho posláním, že M.V. a Divadlo jedno jsou, že nemůže být Divadla bez M.V. a M.V. bez Divadla. Odvrhl proto všechny milované koníčky (ski-alpinismus, holubářství, sběr druhotných surovin, kolová...) a napřel své síly k Divadlu.
Nejprve podrobil své působení v Divadle důkladné analýze a zhodnotil svůj přínos Divadlu a Českému divadlu. Dospěl k závěru tomuto: poté, co hanebně neproměnil šance mu nabídnuté v inscenacích Konec masopustu a Kouzelný vrch (Maska-medvěd s bubnem, A. P. Ferge) a nezapsal se do širokého povědomí diváctva, je nezbytně nutné zásadně změnit už samotnou přípravu, je potřeba jít k postavě ne od lesa, nýbrž od základu, od kořene, ode dřeně. Když toto poznal, přijal očistnou lázeň a nastoupil nelehkou cestu.
1) Role OTEC v povídce Opilcovo dítě v inscenaci Kabaret Vian - Cami: několikrát přespal na záchytce a prodělal antabusovou kůru, naštívil kliniku plastické chirurgie a nechal si - pochopitelně na náklady Divadla, nastřelit bohaté ochlupení na hruď, v neposlední řadě si nechal svou kolegyní L. Velikou porodit dítě.
2) Role JAN DOMŠÍK v inscenaci Epochální výlet pana Broučka do XV. století: ve volných chvílích navštěvoval (vcelku pravidelně) různé gay kluby a po husitském vzoru začal přijímat „pod obojím“.
3) Role LID VESNICKÝ v inscenaci Obrazy z Francouzské revoluce: i když v tomto kuse ztvárnil mnoho historických postav, on - M.V. - si pro svou metodu vybral pouze stěžejní roli vesnického lidu a pro potřeby této postavy se odstěhoval na vesnici a nechal se dokonce zvolit do obecního zastupitelstva.
4) Role MAVRIKIJE NIKOLAJEVIČE v inscenaci Běsi: rezignoval na své funkce i na funkci otce a manžela a odjel na Východ, aby ve svém rodném městě Trenčíně žil na účet svých - již penzionovaných - rodičů, později se nechal vydržovat rodinou italského podnikatele Dezidera Demétera a rozvířil klidné vody provinčního městečka svými projížďkami na koni a několika čestně vedenými souboji.
5) Role RUDY KAŠTANA, nájemce nádražní restaurace v inscenaci Ještě žiju s věšákem, čepicí a plácačkou: aby nasál atmosféru drážního prostředí, stal se štamgastem nádražní restaurace ve Slaném.
Taková je tedy cesta M.V. k Divadlu lepšímu, plnějšímu, pravdivějšímu. Držme mu palce.

P.S.: M.V. chce tímto poděkovat vedení Divadla, že vzhledem ke své herecké metodě není obsazován do rolí, které by mohly zanechat trvalé následky. Např.: Feďka kriminálník (několikanásobný vrah), A. Šatovová (těhotná a rodící), J. Žižka (jednooký), Kleštěnec z pralesa (kleštěnec).