Osud Michaila Bulgakova, autora dramatu Molière, které se s úspěchem uvádí v našem divadle, byl natolik dramatický, že inspiroval překladatelku Bulgakovovy tvorby k vytvoření scénické kompozice, která sleduje Mistrův život od počátků jeho lékařské praxe, prvních literárních pokusů, bouřlivého období občanské války a revoluce, politických zvratů v jeho rodném Kyjevě, „kavkazského“ intermezza až po zakotvení v Moskvě, přelidněné a hladové (psal se rok l92l). Po mnoha peripetiích Bulgakov získal práci a byt a brzy se dostavily první literární úspěchy. Autor fejetonů, povídek a nedokončeného románu Bílá garda později vstoupil do světa divadla, který si ho zcela podmanil. Jeho hra Dny Turbinových, uvedená roku l926 v Moskevském uměleckém divadle, se stala událostí. Ale záhy následoval zvrat - objevily se nepřátelské kritiky a po sci-fi novelách Osudná vejce a Psí srdce byly jeho prózy zakázány. Brzy následoval zákaz her. Divadelní román a stěžejní dílo - román Mistr a Markétka - psal autor „do šuplíku“. Kniha vyšla skoro třicet let po jeho smrti. I osud jeho dalších her Útěk, Purpurový ostrov, Ivan Vasiljevič (česky Bunša), Adam a Eva, Molière a Puškin byl dramatický. Poslední z nich byla uvedena až po autorově smrti. Stalinská bota Bulgakova soustavně drtila, ale nezdrtila.
Scénická kompozice Posedl mě ďábel, vytvořená pro dva herce, využívá úryvků z autorových děl, korespondence autora a jeho ženy, Markétky z Bulgakovova románu, a kromě poznatků o kruté době a tragickém údělu spisovatele za totality nám přibližuje sílu lásky, jež pomáhala autorovi překonat i ty nejtěžší chvíle.
zobrazit více